Особлива робота з особливими дітьми

1. Чотири роки плідної роботи принесли неочікуваний результат


           




















2. Розвивальні ігри та вправи для дітей з затримкою психічного розвитку.
👀👂👃👅✋

Корекція затримки психічного розвитку дітей потребує тривалої і систематичної роботи, яка охоплює всі види її діяльності. Через це дуже важливо, щоб корекційним завданням було підпорядковане не тільки заняття, а й режимні моменти, організація дозвілля дитини, де знайдуть корисне застосування різні розвиваючі ігри, відповідно до віку і можливостей дитини. Подібні розвиваючі ігри можна з успіхом проводити й вдома, тим самим підтримуючи навчальний потенціал дитини.

1. Гра «Закрий!»

Мета: вчити сприймати, порівнювати, виділяти предмети схожі та відмінні за формою.
Матеріал: дві баночки контрастного розміру, маленькі та великі кульки (кришечки).
Хід: Показати дитині дві баночки, вказати, що одна баночка велика, а друга – маленька. Потім продемонструвати маленькі і великі кульки. Великі кульки потрібно зібрати у велику баночку, а маленькі – в маленьку (показ). Після виконання завдання попросити закрити баночки відповідними кришечками.

2. Гра «Де звучить?»

Мета: розвиток зорової і слухової уваги, навичок орієнтування у просторі.
Матеріал: будь-яка іграшка, яка створює звук.
Хід: Показати іграшку дитині. Поторохтіть іграшкою, щоб дитина звернула на неї увагу, а потім іграшка відводиться в сторону і знову торохтить. Дитина із закритими очима повинна вказати напрям звідки іде звук. Гра повторюється 2-3 рази.

3. Гра «Хто як говорить?»

Мета: спонукати дитину повторювати звуконаслідувальні слова.
Матеріал: іграшки добре відомих дитині тварин або їх зображення.
Хід: Показати дитині по черзі іграшки, назвати їх. Запитати: Як говорить котик? (мяу-мяу ). Собака? (гав-гав) тощо.

4. Гра «Прищепки»

Мета: корекція дрібної моторики пальців.
Матеріал: прищепки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу.
Хід: Прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків. 
Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.).  Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок.
Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.

5. Гра «Оплески»

Мета: розвиток фонематичного сприйняття.
Хід: Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі;

Дорослий повільно ритмічно плескає в долоні – дитина повинна відтворити кількість оплесків.

Примітка: спочатку кількість предметів та оплесків має не перевищувати 3. З часом кількість і темп оплесків збільшується.

6. Гра «Збери фігуру»

Мета: Удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший). 
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки.
Хід:   Розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.

7. Гра «Подарунок ляльці»

Мета: закріпити поняття про колір. 
Матеріал: лялька, кружки основних кольорів – білого, чорного, червоного, синього, жовтого, зеленого (по 2 шт.).
Хід: 
а) Спочатку запропонує назвати, якого кольору кружок Ви даєте дає ляльці. 
б) Попросіть дитину дати ляльці червоний (зелений, синій…) кружок. 
в) Покажіть дитині червоний (зелений, синій…) кружок і попросіть її «Дай ляльці такий же самий кружок».
 

8. Гра «Весела пташка»
Мета: закріпити знання про розташування предметів в просторі; розуміння та вживання простих прийменників в, на, під, за.
Матеріал: дві іграшки-пташки, іграшкові меблі (шафа, стіл, стілець). 
Хід: 
а) Дві пташки, Ваша і дитини, літають. Дитина повторює дії за Вами. 
б) Ви говорите, куди полетіла пташка – вгору, вниз, а дитина виконує дію. 
в) Дія навпаки: «А зараз пташка літатиме, а ти скажеш, куди вона полетіла». 
г) Запропонуйте заховати пташку за шафу, в шафу, посадити на стіл, стілець, під стілець і т. д.
 

9. Виконання простих побутових інструкцій
Мета: формувати здатність дитини розуміти часто використовувані в побуті слова, виконувати прості словесні інструкції.
Хід:

Розуміння дитиною цілісних словосполучень, які вона могла багато раз чути. Запропонувати їй виконати відповідні дії, наприклад:

- поцілувати маму; 
- обійняти тата; 
- пограти в ладоньки; 
- закрити очі; 
- помахати ручкою; 
- узяти маму за руку і йти до столу і т. д. 


2) Закріпити назви знайомих іграшок. З'ясувати, чи може дитина показати частини свого тіла і частини тіла ляльки або іграшкової тварини:
- Покажи зайчика, собачку, машину, ляльку. 
- Візьми ляльку. 
- Дай мені ляльку. 
- Покажи, де у ляльки голова. А де в тебе голівка? 
 

10. Гра «Де дзвенить дзвіночок?»
Мета: орієнтування в просторі відносно себе.
Матеріал: дзвіночок.
Хід: 
Попросити дитину закрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).


3. Мовленнєві вправи та ігри вдома для дітей із ЗПР з порушенням мовлення


Мета: формувати мовленнєві вміння, розширити словниковий запас, сформувати навички зв’язного мовлення

                          Овочі

Завдання 1. Що це?

Покажіть і розкажіть дитині про овочі, звертаючи увагу на те, де вони ростуть: під землею чи на землю. Наприклад: «Це овочі. Вони ростуть на грядках у городі. Це огірок. Він росте на землі…». 

Запропонуйте дитині:

  • Назвати овочі, які ростуть над землею; назвати ті, які ростуть під         землею.
  • Подивитись уважно на малюнок з овочами, заплющити очі й назвати овочі, які запам’ятали із картинки. Які овочі ростуть під землею, які – на землі?

Завдання 2. Колір овочів 

Запропонуйте дитині:

  • Знайти овочі зеленого кольору; сказати про це реченням.
  • Знайти і назвати овочі червоного кольору і т. ін.

Завдання 3. Якої форми овочі?

Попросіть дитину знайти і назвати овочі, схожі на круг, овал, трикутник, та з’єднати лінією кожний овоч з потрібною фігурою.

– Якої форми огірок, помідор, цибуля тощо? Наприклад, огірок –овальний, помідор – круглий…

Завдання 4. Скажи навпаки

Велика диня – маленька диня 

Довгий огірок – …

Твердий помідор – …

Дрібний буряк – …

Гіркий перець – …

Пізня капуста – …

Завдання 5. Овочеві соки

Запропонуйте дитині роздивитися овочі та назвати соки, що можуть бути з них виготовлені. Наприклад: цей сік виготовлений із моркви, тому він називається морквяним. Попросіть дитину пригадати і сказати, як називається пюре з картоплі, ікра з кабачків, суп з гороху, салат із буряка.

                                  Фрукти

Завдання 1. Що це?

Покажіть дитині зображення фруктів і розкажіть про них. Наприклад: на картинці зображені фрукти. Це лимон, це груша, це яблуко… Фрукти ростуть на деревах. Є фрукти, які ростуть у наших краях, – сливи, вишні, груші, яблука. А є ті, що ростуть у теплих країнах, – лимони, апельсини, банани.

        Завдання 2. Якої форми фрукти?

Попросіть малюка розповісти, яку форму мають зображені фрукти. Наприклад: «Слива має форму овала, вона овальна, а груша схожа на трикутник». Запропонуйте дитині, не дивлячись на картинку, назвати всі фрукти круглої форми, овальної форми. 

Завдання 3. 

Назвіть колір і форму фрукта та попросіть дитину відгадати, що це за фрукт, за цими двома ознаками (дитина може дивитися на картинку із зображенням фруктів). Наприклад: «Здогадайся, який фрукт я загадав(ла): він оранжевий і круглий. Це… А тепер ти загадай фрукт і назви його форму та колір, а я спробую відгадати». Запитайте дитину, що це за фрукт.

  • Якщо колір цього фрукта не жовтий, то це може бути… (апельсин, слива); не зелений – (гранат, вишня); не синій – (яблуко)…
  • Якщо форма цього фрукта не овальна, то це може бути… (яблуко, вишня); не кругла – (банан)…
  • Не круглий і не жовтий (слива), не зелений і не овальний (апельсин), не круглий і не оранжевий (банан)…

Завдання 4. Що можна приготувати з фруктів?

Майже із всіх фруктів можна приготувати смачний і корисний сік, зварити варення. Розкажіть дитині, як називатимуться соки і варення з різних фруктів, виділяючи голосом закінчення прикметників. Наприклад: сік з яблук – яблучний, варення з яблук – яблучне…

Попросіть малюка подивитися на банки і стакани із соком і розповісти, як вони називаються. Наприклад, сік зроблений зі слив – сливовий, а варення зі слив – сливове…

Запропонуйте дитині погратися у гру «Здогадайся, що я хочу: сік чи варення?». Я хочу яблучне…, я хочу вишневий…, я хочу вишневе…

Завдання 5. Придумай свій сік і назви його

Поясніть дитині, що сік можна приготувати відразу з декількох фруктів. Наприклад: «Я хочу зробити сік з яблук і слив, він називатиметься яблучно-сливовий». Називайте фрукти, а дитина нехай спробує назвати сік: слива і абрикос, груша і яблуко, яблуко і груша…

Завдання 6. Що не так?

Попросіть малюка виправити почуті помилки, наприклад: «На яблуні ростуть не груші, а яблука» .

  • На яблуні ростуть груші.
  • Апельсини, яблука та груші це овочі.
  • З персиків можна зварити абрикосове варення.
  • Сік з яблук називається сливовим.
  • Вишні ростуть на городі.
  • Яблуко за розміром більше вишні

                                         Квіти

Завдання 1. Що це?

Покажіть дитині та назвіть квіти, уточнюючи, де вони ростуть. Попросіть дитину:

  • показати троянду, нарцис, дзвіночки;
  • показати квіти в тому самому порядку, у якому їх назве дорослий;
  • з’єднати лініями пелюстки з відповідними квітками;
  • запам’ятати всі квіти, і, не дивлячись на картинку, назвати якомога більше квітів.

Завдання 2. Частини квітки

Запропонуйте дитині назвати всі частини квітки і розповісти, яку функцію вони виконують у житті рослинки. Наприклад: корінь – ним квітка із землі дістає воду…

Якщо дитина стикається із труднощами, допоможіть їй запитаннями, на які просіть дитину відповідати повними реченнями. 

Завдання 3. Квіти садові та польові

Розкажіть дитині, що є квіти, які вирощують на балконі, в саду. За ними доглядають, підгодовують, поливають, бережуть від холоду. Це садові квіти – тюльпан, нарцис, троянда… А є квіти, які ростуть на лугу, у полі, у лісі. За ними ніхто не доглядає. Це дзвіночки, мак, кульбаба. ,

Попросіть дитину назвати садові, польові, лісові квіти, починаючи своє речення так: «Садові квіти – це…»

Завдання 4. Лікарські рослини та рослини, які охороняють. 

Розкажіть дитині про те, що є квіти, які допомагають при різних захворюваннях. Наприклад, коли у людини болить горло, можна полоскати його відваром ромашки, а листки подорожника прикладають до ранки. А ще є рослини, які занесені до Червоної книги. їх залишилося дуже мало, тому зривати їх не можна – це підсніжники, кувшинки…

Запропонуйте дитині погратись у гру «Оповідки про квітки» (дорослий обирає квітку, що зображена на малюнку, описує її – дитина відгадує; потім дитина і дорослий міняються місцями: дитина описує квітку, дорослий відгадує).

Завдання 5. Назви свій колір

Розгляньте ще раз разом із дитиною всі квіти. Назвіть кольори, що є на картинці. Зверніть увагу на те, що не завжди квітка має у своєму забарвленні один колір. Навчіть дитину називати такі забарвлення: жовтий і червоний –жовто-червоний, синій і фіолетовий – синьо-фіолетовий, синій і зелений – синьо-зелений.

Вправу можна виконувати навпаки: дорослий називає складний колір – дитина відновлює прості кольори.

Завдання 6. Склади розповідь

Запропонуйте дитині уважно подивитися на малюнок, розставити у кружечках цифри та скласти зв’язну розповідь про те, як виросла квіточка.

                                                                          Посуд

          Завдання 1. Посуд

Попросіть дитину назвати предмети, зображені на малюнку, а також пояснити призначення кожного предмета (наприклад: «Це глибока тарілка. У неї наливають борщ, суп, кашу. Це – сковорода і т. ін.»). Як можна назвати одним словом усі предмети, зображені на малюнку? Запропонуйте дитині подивитися на малюнок, запам’ятати предмети, по пам’яті назвати їх.

         Завдання 2. Частини посуду

Покажіть дитині справжній посуд і назвіть його частини (наприклад: «Це чайник. У нього с ручка, щоб тримати чайник, носик з отвором, щоб було зручно наливати чай, стінки та дно»).

Аналогічно попросіть дитину розповісти про інший посуд, що є на кухні. Запропонуйте дитині відгадали (а потім і самій загадати), який посуд ви описали: у неї є дно, стінки невисокі й одна ручка.

Завдання 3. Для чого потрібен посуд?

Поясніть дитині та покажіть, що і в який посуд кладуть (наприклад: «Це цукорниця. Вона називається так тому, що в неї кладуть цукор»).

Попросіть дитину показати, куди вона покладе масло, цукерки, салат, сіль, молоко, хліб і як відповідно називатиметься цей посуд.



Немає коментарів:

Дописати коментар